تبلیغات
صورتکهای خدا - تصویری بر پرده‌ی وجود: تفسیر یکی از آثار فاخر استاد فرشچیان
 
وبلاگی با موضوع هستی، عرفان و موسیقی

تصویری بر پرده‌ی وجود: تفسیر یکی از آثار فاخر استاد فرشچیان

نوشته شده توسط :مُضطرّ مُنیب
یکشنبه 27 آذر 1390-08:09 ب.ظ


آن چه در ادامه می‌آید تفسیری است سوبژکتیو
1 بر یکی از آثار فاخر استاد فرشچیان. نام این اثر «تصویری بر پرده‌ی وجود»2 می‌باشد.

An Image on The Screen of Being
 
  شهودِ هستی مطلق که منشأ هستی‌های خُرد و محدود می‌باشد، مقصود اصلی عرفان است. شهودی که بتواند وحدت باطنی حاکم بر پهنه‌ی هستی را در عین کثرت‌ها و تنوعات ظاهری آن ببیند. چرا که نظر استقلالی به اجزاء هستی منشأ گمراهی است و شرک معنایی جز این ندارد. جهان زیبا است و پر از جاذبه و این زیبایی در شکل مطلق آن در ذات هستی مندرج است، اما افول این زیبایی به عالم ملک آن را نسبی و محدود می‌کند و منشأ گمراهی می‌شود. تقلای اندیشه و قلب انسان‌های زیبایی دوست و تعالی طلب باید معطوف به این باشد که در پس زیبایی‌ها و جاذبه‌های هستی، وحدت و زیبایی مطلق را مشاهده کنند؛ همان حقیقتی که زرتشتیان آن را اهورامزدا، بودیان آن را برهمن، یهودیان آن را یهوه، مسیحیان آن را پدر، مسلمانان آن را الله، و ... نامیده‌اند.


   گلستان‌ها و دشت‌ها و پروانه‌ها، ناز معصومانه‌ی کودکان خردسال و زیبایی مسحور کننده‌ی دختران زیبا و ... همگی مظاهری هستند که سعی در هویدا کردن آن زیبایی مطلق دارند که در باطن هستی وجود دارد. این مظاهر زیبا جملگی ما را به آن جمال پرجاذبه‌ی مطلق رهنمون هستند، اما عقل جزئی و ذهن خُرداندیش بشر گمراه شده و آن زیبایی‌های نازل را عوض از زیبایی مطلق می‌گیرد و عشق که تشنگی لاحده‌ی انسان برای جمال لاحده است را نثار زیبایی‌های جزئی و محدود می‌کند و نمی‌تواند در پس پرده‌ی طبیعت و پس حجابِ زیبایی‌های محدود، زیبای واحد نامحدود را ببیند؛ چرا که صور ظاهری همان طور که آیت و نشانه‌ای برای حقیقت مطلق هستند حجاب آن نیز می‌باشند. اما عارفین و شاهدان که حجاب ظاهر را کنار زده‌اند، توفیق یافته‌اند تا در پس پرده‌ی ملک، جمال زیبای مطلق را مبرای از آرایش‌ها و آلایش‌های ناسوتی آن ببینند.

  این اثر استاد گویای چنین حقیقتی است. عالم ظاهر به زنی زیبا رو تشبیه شده که بسیار پرجلوه و جذاب است. این زیبایی پرده‌ای است بر روی جمالی بس فریباتر که خود را تنها به ملکوتیان نشان می‌دهد. لذا آن‌ها که دیده‌ی دلشان به ملکوت باز شده، در پس پردهی ظاهر زیبایی ملکوتی را در می‌یابند؛ چرا که در نظر آن‌ها زیبایی ظاهری عالم ملک آیتی است حاکی از زیبای مطلق و کامل. اما برای دیگران، زیبایی عالم ملک حجابی می‌شود که آن‌ها را از شهود زیبای مطلق باز می‌دارد چه آن که دنیا هم آیت است و هم حجاب.


1. Subjective: منظور تفسیری آزاد و شخصی از این اثر است
2. An Image on The Screen of Being




مریم
چهارشنبه 15 آبان 1392 07:30 ب.ظ
لطفا تمام آثار استاد را تفسیر کنید من واقعا بهش نیاز دارم وخیلی کنجکاوم
پاسخ مُضطرّ مُنیب : سلام علیکم

والله بعید میدونم فرصت کنم یا بتونم همه آثار رو تفسیر کنم. ولی چشم سعی میکنم در آینده یکی دو تا اثر دیگه رو به انتخاب خودم تفسیر کنم.
زهرا امین
سه شنبه 28 شهریور 1391 07:15 ب.ظ
خیلی جالب بود
اندیشه ورزی زیبایی بود
اصفهانی
چهارشنبه 28 دی 1390 02:22 ب.ظ
دوست عزیز مواظب باش داری روی لبه پرتگاه حركت میكنی!
آنچه میگوئی به شرك خیلی نزدیك است پس باید با دقت در مورد آن اظهار نظر كنی!
پیشنهاد میكنم آنچه بدان اعتقاد داری را به یكی از علما عرضه كنی تا كم و زیاد آن را برایت روشن كند
پاسخ مُضطرّ مُنیب : با سلام و تشکر از توجه جناب عالی
کاش با مصداق میفرمودید که کدام بخش از این مطلب شائبه شرک دارد.
ندای الرحیل
جمعه 16 دی 1390 11:04 ق.ظ
بپاخیز ای کوفی!!..

که سری بریده، از فراز نیزه ها فریاد برآورده...

الرر...ح ح ی ی ...........ل...

و تو دلت را به آغوش دخترکان کوفی گرم کرده ای...

بپاخیز ای کوفی!!..

که کشتی نجات، پشت دروازۀ کوفه لنگر انداخته است...

و تو به سکه های سگان بنی امیه چشم دوخته ای...

بپا خیز ای کوفی!!

که حقیقت در زنجیر است...

و گرد غربت بر چهرۀ بیداردلان نشسته است...

زهرا کریمی
چهارشنبه 7 دی 1390 12:08 ب.ظ
سلام علیکم
پست زیبایی بود دیدن این تصویر از استاد فرشچیان به تنهایی نیمتوانست به من کمک کندکه مفهومش را درک کنم توضیح حضرتعالی این امکان را فراهم کرد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ:



آرشیو:


آخرین پستها:


پیوندهای روزانه:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:







The Theme Being Used Is MihanBlog Created By ThemeBox